Dział: Inwestycje
Nowoczesne oświetlenie do galerii handlowej – czym się kierować przy wyborze?
Obecnie galerie handlowe wiodą prym, jeżeli chodzi o zagospodarowanie wolnego czasu. Przyciągają często rodziny, które spędzają w nich całe popołudnia i weekendy. Aby w pełni wykorzystać ten trend, coraz więcej galerii handlowych zaczyna zwracać uwagę na kwestie, do których wcześniej nikt raczej aż takiej wagi nie przywiązywał. Mowa tu m.in. o oświetleniu powierzchni handlowych, które odpowiednio dobrane potrafi pozytywnie oddziaływać na klientów.
Czym charakteryzuje się oświetlenie galerii handlowej?
Oświetlenie powierzchni w galerii handlowej podzielone jest na poszczególne strefy. Oświetleniu każdej z nich przyświeca inny cel. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Oświetlenie witryny sklepowej
Oświetlenie witryny sklepowej stanowi pierwszy etap w przyciągnięciu uwagi klienta i w zachęceniu go do wejścia do sklepu. Przy oświetleniu witryny stosuje się zazwyczaj dwa rodzaje światła:
- światło skierowane bezpośrednio na manekiny-jego celem jest uwydatnienie barwy i faktury tkanin ubrań znajdujących się na manekinach,
- światło skierowane na tło wystawy-mniej intensywne, zapobiegające tworzeniu się lustrzanego odbicia w szybie wystawowej.
Oświetlenie wejścia do sklepu
Po przekroczeniu progu sklepu klient powinien poczuć się na tyle swobodnie, żeby bez problemu rozpoczął w nim eksplorację i oglądanie asortymentu. Oświetlenie na wejściu nie może go przytłoczyć, ani być zbyt intensywne. Na ogół powinno pozwolić ono na swobodne rozeznanie się w orientacji przestrzennej sklepu i lokalizację interesujących klienta towarów.
Oświetlenie powierzchni sprzedaży
Oświetlenie powierzchni sprzedaży powinno zostać dokładnie przemyślane. Sposób rozmieszczenia lamp i skierowania światła pod odpowiednim kątem umożliwia z jednej strony na wyeksponowanie pewnych powierzchni, np. półek i regałów z towarem, z drugiej zaś-na zapewnienie poczucia przytulności i intymności w innych częściach sklepu. Pozwala to również na wizualne oddzielenie poszczególnych stref sklepu od siebie, co ułatwia klientom poruszanie się i przechodzenie z jednej strefy do drugiej.
Oświetlenie półek i regałów sklepowych
Oświetlenie półek i regałów, na których znajduje się towar, jest kluczowym aspektem zwracającym bezpośrednią uwagę klienta na produkty. Niezwykle ważne jest, aby barwę, jasność i intensywność oświetlenia dopasować do prezentowanego towaru w sposób umożliwiający uwidocznienie jego zalet. Oświetlenie powinno podkreślać barwę i fakturę materiału, a tym samym zachęcać do zakupu. Idealnie do tego nadaje się oświetlenie punktowe montowane pod półkami, oświetlenie szynowe lub reflektory umieszczone na suficie i skierowane pod optymalnym kątem.
Oświetlenie przymierzalni
Do oświetlenia przymierzalni sklepy przykładają szczególną wagę, gdyż to właśnie tam zapada decyzja o zakupie odzieży bądź nie. Światło stosowane w tych miejscach jest zazwyczaj neutralne, białe i jednocześnie bardzo dobrze odwzorowujące barwy odzieży. Powinno być zbliżone do światła dziennego.
Oświetlenie kas sklepowych
Oświetlenie lady i kasy sklepowej nie powinno być zbyt jaskrawe, jednak na tyle dobrze widoczne, aby klient mógł z łatwością je zlokalizować. Intensywność oświetlenia powinna jednocześnie stwarzać dobre warunki pracy dla personelu sklepu.
Wpływ oświetlenia w galerii handlowej na zachowania klientów
Obecnie odchodzi się od tego, aby oświetlenie w sklepach, czy butikach odzieżowych było rozmieszczone przypadkowo. Okazuje się, że montaż lamp pod odpowiednim kątem, barwa światła i wiele innych czynników mogą mieć wpływ na pozytywne bądź negatywne zachowania klientów. Nie każdy ze sprzedawców zdaje sobie z tego sprawę, jednak o powodzeniu w stosowaniu tej metody przekonało się już bardzo wiele czołowych marek odzieżowych. Stosując obraną przez siebie strategię doboru oświetlenia w sklepach, potrafią wyróżnić się na tle innych marek, stworzyć niecodzienną atmosferę, która najpierw zachęca klienta do przekroczenia progu sklepu, a następnie do zainteresowania się, co jest w środku. To oczywiście nie wystarczy, oświetlenie sklepowe powinno, poprzez działającą na psychikę człowieka grę świateł i cieni, stwarzać przyjemną, zachęcającą do pozostania na dłużej atmosferę, sprzyjającą oglądaniu sklepowego asortymentu i przymierzaniu ubrań. Sklepy, które przywiązują wagę do stworzenia w nich atmosfery sprzyjającej robieniu zakupów, mają nieprzeciętnie większe zyski od tych, które całkowicie nie wierzą w magię oświetlenia galerii handlowej.
Oświetlenie galerii handlowych-co powinno się wziąć pod uwagę przy jego wyborze?
Zachęcamy Państwa do skorzystania z oferty czołowego, polskiego producenta oświetlenia przemysłowego specjalizującego się w energooszczędnej technologii LED.
Przy wyborze oświetlenia, mającego zastosowanie w galerii handlowej, powinno się wziąć pod uwagę kilka tak ważnych czynników jak: trwałość, energooszczędność, możliwość sterowania oświetleniem, wysoką estetykę i jakość wykonania oraz bezpieczeństwo. Czynniki te pozytywnie wpływają na atmosferę zakupów, zwiększają szanse ich ponownego powtórzenia przez klienta oraz przyczyniają się do oszczędności energii.