Dział: Marketing
Gdzie wyraża się identyfikacja wizualna marki?
Na początek powinniśmy pokrótce objaśnić termin identyfikacji wizualnej. W ogólnym zarysie są to te wszystkie elementy, dzięki którym marka może pokazywać swoje graficzne oblicze. Wszystko co gdzie występują charakterystyczne dla marki elementy tożsamości graficznej można nazywać identyfikacją wizualną marki.
Poznaj miejsca, na których reprezentowana jest identyfikacja wizualna firmy
Zdecydowanie najważniejszym elementem marki będą jej najważniejsze symbole czyli logotypy oraz kolory. Dla wielu osób identyfikacja wizualna marki to właśnie przede wszystkim logo. Powodem takiego myślenia, może być fakt tego, że to właśnie logo najczęściej reprezentuje markę, a poza nim trudno właściwie mówić o czymś co będzie charakterystyczne. Tak jednak nie musi być. Istotne są również barwy, których używa marka – często pojawiają się wespół z logotypem, w reklamach, na folderach informacyjnych, w reklamach, w materiałach promocyjnych. Są nierozłączne z identyfikacją wizualną, a więc stale muszę przedstawione w różnych formach i w różnych miejscach. Poprawia to zdecydowanie świadomość budowania marki – jeżeli konsument często widzi podobne elementy identyfikacyjne jakiejś marki, to po jakimś czasie właściwie natychmiast będzie ją już rozpoznawał.
Spójrzmy gdzie jeszcze widoczna jest identyfikacja wizualna. Można ją wyrażać np. w ubiorze pracowników. Drobne elementy takie jak logotypy, czy nawet cały ubiór – koszulka w barwach firmowych poprawia identyfikację wizualną. Konsument, który zobaczy np. kuriera w barwach swojej firmy od razu zostanie rozpoznany. Z punktu widzenia zdobywania nowych klientów ma to istotny atut. Konsumenci lubią, kiedy firmy są zorganizowane, a właśnie przybranie jednolitego stroju jest elementem porządku i organizacji, za co cenione są marki na całym świecie.
Dobrze jest zadbać także o to, aby właściwie zaprezentować się na zewnątrz. Jeżeli wysyłamy gdzieś druki firmowe – dobrze będzie przygotować je na uprzednio wykonanym szablonie, który będzie zawierał właściwe elementy identyfikacji – pomoże nam to w zdobywaniu reputacji, marki może być uznawana za taką, która dba o to aby spójnie przedstawiać swoją tożsamość, co jest naprawdę cenione.
Innymi dodatkowymi elementami identyfikacji wizualnej mogą być np. pojazdy należące do floty firmowej. Takie rozwiązanie wpływa również na budowanie świadomości marki, przede wszystkim u przechodniów czy kierowców, którzy mogą zauważyć pojazd na przykład na drodze.
Ważne jest aby elementy identyfikacji wizualnej zostały dla marki odpowiednio opisane i były użytkowane tylko w takich charakterze jaki został opracowany przez zarządców marki – wszystko powinno zostać umieszczone w księdze znaku lub księdze identyfikacji wizualnej – to właśnie tam znajdują się wszystkie ważne elementy opisujące to jak w rzeczywistości wygląda każdy element, jak może być użytkowany, a jak nie można go stosować. Wskazane są także właściwe kolory w różnych standardach, aby później można było je dobrze odtworzyć.